Monday, December 20, 2010

tersangkut



hah?

ape maksud tersangkut ni? haha... tu la pasal, jangan di ikut bisikan hati tu, hati tu pulak dah teguh dengan tali keimanan ke belum? semestinye tidak lagi, aiyoo~

tapi nasib baiklah tersangkut ni bukan jenis yang susah untuk dihapuskan, syukur kan? sebab inilah ujian. DIA ingin menguji samaada kamu jenis yang mudah lalai dengan segala kemanisan sementara atau ingin bertahan dengan kepahitan sebagaimana buah 'ciku'. Nape tetibe kaitkan dengan buah ciku pulak? Sebab buah ciku ni mase nak masak rasa dy pahit.. tapi ble dah masak rasa pahit tu hilang, tapi ciku manis pulak jadinya...kemana menghilangknya pahit ciku tadi ye? haaa, itulah kuasa Allah.

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal; (Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka. (3: 190-191)


Setiap ciptaannya ada keistimewaan dan misterinya terendiri. Sebab tulah Allah menggalakkan hamba2nya mengkaji dan merenung ciptaanNYA.Tengok pula pada diri kite sendiri, bernafas, berkelip, minum, makan semuanya nampak biasa kan? Tapi kalau kite tak kaji, kita takkan tahu bahawa disetiap yang 'biasa' berlaku itu mempunyai sesuatu yang unik dan istimewa terjadi.Tidakkkah semuanya adalah ajaib dan unik? haishh...terlebeih explain pasal buah ciku plop dah..tapi takpolah, atleast dapat ilmu sket kan :)

tersangkut ni bukan tersangkut jiwang ke hape ke..tedak same sekali, tapi kali ni tersangkut saki baki rasa sedih + kesal + kecewa dihati..sudahku cuba menghilangkan segala rasa kurang enak di benak sanubari tapi segala tingkah lakunya mencurigakan daku untuk menafikannya. Sungguh malang bila tiap2 hari kene berdepan ngan situasi yang merimaskan begini.. kurang enak kalu duk ginie, haiyoo..sepatutnya kamu yang rasa malu tapi nape daku yang xleh terime keadaan ginie?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...