Tuesday, November 23, 2010

Do the best, Let Allah do the rest


Salam!! Konichiwa~!!


blogger-emoticon.blogspot.com

Dalam pale ni macam-macam mende ade. Nak wat itu ini pegi sane sini. Tapi...blogger-emoticon.blogspot.com

Aitu tak senang duduk sebab tarikh exam semakin tiba, in the midst of exams week tak abes-abes wishing ble la period ni akan berakhir. ok. Alhamdulillah ble sumer paper dah abes. then ble balik umah ...tetiba perasaan pulak masih diganggu. Kali ni perasaan takut, berdebar-debar, keluh kesah, makan byk gak wlau xbpe ade selera [haha]...hermm..tido memang xbpe lena, gi sane sini terpikir tentang masa depan. Nape la yang aku akan jadi kelak. Allahu 'alam. Tapi yang paling penting apa yang dilakukan ini moga dapat menjadi bekalan di akhirat kelak. Jannah yang diimpi harapnya menjadi pendorong motivasi dalam merentas onak duri dimuka bumi yang bakal dimusnahkan nanti insyaAllah.




Sekarang serahkan segala-galanya pada Allah. Setelah berusaha tawakkal lah kepada Allah. Sebabnya tawakkal ni jugak merupakan salah satu sumber rezeki Allah. Tapi apa maksud tawakkal eh? tawakkal berasal dari perkataan 'wakalah' yang bermaksud mewakilkan urusan kita pada pihak lain iaitu Allah S.W.T. . Dalam erti lain tawakkal ni kita menyerahkan secara sepenuhnya keputusan yang kite akan dapat kelak kepada Allah setelah kite berusaha bersungguh-sungguh sebelumnya.

Dengan ini tawakkal boleh dikatakan sebagai penyandaran hati kepada Allah. Rasulullah S.A.W penah bersabda :
"Sungguh, seandainya kalian bertawakkal kepada Allah sebenar-benar tawakkal, niscaya kalian akan diberi rizki sebagaimana rizki burung-burung. Mereka berangkat pagi-pagi dalam keadaan lapar, dan pulang sore hari dalam keadaan kenyang"


Penah tengok tak burung-burung cari makanan mase pagi-pagi di angin yang dingin? Diorang duk sibuk carik rezeki tapi kte duk sibuk tarik selimut nk sambung tido. Sebab tu orang-orang tua cakap orang yang suke tido pagi takde rezeki. Tapi tido pagi ni memang tidak digalakkan oleh Rasulullah...hee~ tapi tido pagi tu ler yang best kan? Lawan! lawan lawan! ayuh! xmau dah tido pagi2 pahni. Ntah la sejak bile terjebak ngan aktivi ginih. Matlamat skang nak bangun awal! jom! blogger-emoticon.blogspot.com

Istiqomah dalam melakukan perkara-perkara sunat. Dipanggil sunat muakkad iaitu sunat yang sangat-sangat dituntut. Insya'Allah berusaha untuk istiqomah melakukan qiammulai kerana banyak khasiat disebaliknya walau kite pikir ianya hanya bangun malam dan memohon kepada yang Esa namun secara tak langsung kita berusaha untuk bangun malam menyerahkan diri kita kepadanya.

Akhir kata, bertawakkal lah dalam setiap hal, ingat Allah setiap masa dikala suka dan duka..sesungguhnya Allah itu sentiasa dekat kepada hamba-hambaNYa. Selangkah kita mendekati Allah, seribu langkah Allah mendekati kita, masyaAllah. Sungguh Penyayang Pencipta kita bukan? Usah engkau sangsi wahai hati, usah engkau terlalu memikirnya, jangan biarkan exam membelenggu hidupmu. Hidup bukan untuk exam dan exam hanya untuk mengukur tahap keimananmu bergantung kepada Allah, sejauh mana hatimu bisa bertawakkal kepada Sang Pencipta. Apa saja yang Allah sediakan, itulah yang terbaik untuk kita, sedangkan kita tidak mengetahuainya. Dengan adanya exam juga ia dapat mengajar kita untuk berusaha dalam mencapai sesuatu. Apa yang diusahakan itulah yang kita akan dapat. insha'Allah.

Bila para hambaku bertanya tentang Aku (Allah), maka (jawablah Muhammad) bahwa sesungguhnya Aku sangat dekat. Akan Kujawab (kabulkan) doa orang yang berdoa, bila ia memang berdoa kepadaKu. Maka sebaliknya, mereka juga hendaknya menjawab (mengabulkan) doaKu (=harapanKu), yakni agar mereka beriman kepadaKu. Mudah-mudahan mereka mampu bersikap lurus (seperti yang Kuharapkan). [Surat Al-Baqarah: 186].


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...