Showing posts with label life. Show all posts
Showing posts with label life. Show all posts

Monday, August 29, 2011

Taqabbalallahu minna wa minkum



Assalamualaikum

How are you guys? Sorry for the lack updates.
So many things bumping me recently and hopefully I can gain something from it..hopefully :)

So, Ramadhan has left us,
We belong to Allah and to Allah do we return.
Oh Allah give us strength and steadfastness in this hardship and bring Ramadhan
back to us in years to come.
Whoever was worshipping Ramadan should know that Ramadan has passed away.
And whoever worships Allah should know that He is eternally living. ♥




The Companions of Allah’s Messenger sallallaahu alayhi wa sallam used to say to each other when they met on ‘Eid:

Taqabbalallahu minna wa minkum (تقبل الله منا ومنكم), which means may Allah accept from us and you [our fasts and deeds]

Al-Hafidh Ibn Hajr, Fath Al-Bari, grades this narration’s chain of transmission hasan and cites it from AlMahamiliyyat.


Saturday, June 25, 2011

Special for you Farhana Aqlilie

Hana!!
saya tatau nk oyap gape, but i hope you'll doing fine
I Love You Hana .


.



Friday, June 24, 2011

sweetnye ber'couple'

Assalamualaikum :)
Selamat hari Jumaat, awak-awak sume sihat?

ape kata dihari yang barokah ini kita bace satu article yang memang best lah.
Biasanya remaja seusia kita ni suka berbicara tentang......CINTA kan?
then pasal couple couple lah, kawan laki paling rapat atau kawan pompuan paling rapat sampai nak control-control .. ok, tuk sediakan ruang untuk article yang saya pau dari Dr. Cinta Punya Blog, saya rasa lebih baik saya undurkan diri dulu. Semoga dapat manfaat ye sume :)


"Oleh itu, berikanlah sahaja peringatan, (kepada manusia, dan janganlah berduka cita kiranya ada yang menolaknya) kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang pemberi ingatan. Bukanlah engkau seorang yang berkuasa memaksa mereka (menerima apa yang engkau sampaikan) (al-Ghasyiyah:21-22)

Awak tahu, betapa sweetnya ada couple? awak tak percaya, saya nak bagi explanation dekat awak sikit. Saya rasa semua orang dekat sini ada experience kan, toksah tipu. Amboy angguk laju-laju eh. Kalau berpacaran ni;

grrr

Friday, June 17, 2011

Do this


What you can do

Write down any symptoms you're experiencing, including any that may seem unrelated to the reason for which you scheduled the appointment.

Write down key personal information, including any major stresses or recent life changes.

Make a list of all medications, as well as any vitamins or supplements, that you're taking.

Take a family member or friend along, if possible. Sometimes it can be difficult to soak up all the information you get during an appointment. Someone who accompanies you may remember something you missed or forgot.

Write down questions to ask your doctor.


remainder for me..puff, dah tau pelupa tu ikut jela nasihat kat atas tu
nnti terkapai2 lemas dalam memori sebab sesat dalam mencari apa yang telah dilalui..
thanks to pictures for being able to help me remember what I've forgotten...

Ya Allah Ya Qawwiy,
I'm too weak thus give me strength,
don't let me walk alone
cuz without YOUR will I could not do anything even as simple as blinking
Ya Allah Ya Ghafūr,
Please forgive me when I forget how to be grateful
please forgive me when I'm too busy with dunya things
Ya Allah Ya Samī'
please accomplish my wishes and
YOU know what is best suit for me
I have faith in YOU.
Thanks Allah for give me chance to enjoy this journey even it's not
all wonderful and smooth but it teaches me a lot about life..
and now, I'm just hoping there have place for me in Jannah
and please place all my family's member in Jannah too, I love them



"when it mostly felt, not seen"

Wednesday, June 15, 2011

Indahnya Persahabatan..




Assalamualaikum :)

kawan-kawan semua sehat?
kawan .. sahabat .. teman .. sekali imbas perkataan tu cam sama je kan?
Tapi maksud bagi setiap perkataan tu jauh berbeza antara satu sama lain. Sahabat boleh jadi teman, teman boleh jadi kawan dan kawan juga boleh jadi sahabat. Bagi saya, kawan tu sekadar kenalan, adanya dia mungkin meriah sket hidup dan kalau takde pun kira takde apa-apa effect [ huh, cam kejam je ayat T__T] .

Teman pulak, seorang yang rapat ngan kita, lebih rapat berbanding ngan kawan. Mungkin jarang bersama tapi mempunyai persefahaman yang tinggi. Dapat berkongsi idea pendapat dan menegur silap masing-masing tanpa ada niat yang tersembunyi.



Sunday, June 12, 2011

Sifat-sifat yang annoying - pau dari blog Farah Adlina :)




Salam hari Jumaat yang damai dan permai. :)

guys, pada hari Jumaat yg cool ni kita dianjurkan untuk berselawat 1000x + baca surah kahfi. so jom la kita buat yok! surah kahfi tu seeloknya baca habis terus ar pas subuh. jom jom jom jom

tajuk di atas bukan membawa maksud saya ni seorang yang emo untuk memberitahu yang lain, apa yang orang suka dan apa orang tak suka. saya bukanlah seorang yang arif tentang manusia. mungkin, ini dari sisi pandang saya sahaja. apa2 pun, penulisan saya dan opinion saya of course tidak akan lari daripada weaknesses. maaa-aff-kann-kaaa-mii maaa-aff-kann-kaa-mii [ala2 cerita DOREMI]

faktor #1 : Tak punctual

okelah. saya confess. saya ni skema la jugak kan. bab masa, saya sangat pantang. im sorry to say this, but if u are with me, masa ni jangan buat mainan. mungkin saya akan meletup mcm belon

mungkin nampak cam saya seorang yang easygoing, buleh bawak bercakap or buleh buat ape-ape je seolah2 saya ni plastisin, tapi bab masa, janganlah skali-kali anda pandang enteng. saya serious apabila ia melibatkan masa, terutama masa saya

Thursday, June 2, 2011

Esok dah masuk 1 Rejab 1432 daa

Assalam,
jom puasa esok.
muslimah girls yang belum abes qada' mane2 yang patut tu dah masuk bulan warning dah ni.
cepat cepat sebelum terlambat... jom bilang, Rejab, Syaaban, RAMADHAN, Syawal :)



amek article ni kat sini

Orang-orang yang berpuasa pada bulan Rejab boleh dikategorikan kepada beberapa kumpulan:

1. Mereka yang memperbanyakkan puasa sunat pada bulan-bulan Haram, iaitu bulan Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab tanpa melakukannya secara berterusan. Ini adalah sunnah.


Monday, May 30, 2011

Apa Khabar Jodohku?






Apa khabar jodohku?

Berat rasanya kelopak mataku untuk tertutup. Bagaimana dengan kamu?

Apa kamu selalu terbangun di sepertiga malam terakhir? .. dan apakah mulutmu terus menerus berzikir dimalam hari?

Jujur aku rindu kamu, wahai jodohku..

Tapi saat ini belum saatnya untuk kita bertemu, bukannya aku tak mahu, atau aku tak rindu. Tapi sememangnya kerana perjalanan kita masih panjang, dan masih banyak kewajipan yang harus kita penuhi saban waktu.

Kadang–kala aku berfikir, apa nanti saat subuh tiba kau akan membangunkanku? Mengajakku bertafakur dan bersujud kepada-Nya?

Berat hati ini menantikanmu, gelisah pula hati ini memikirkanmu.

Adakah kau selalu menghiasi langkahmu dengan kebaikan-kebaikan?. Apakah nanti saat zuhur tiba, kau akan meninggalkan kesibukanmu sementara, hanya untuk menghadapNya?

Jodohku, sihatkah kamu?


Friday, May 27, 2011

Ianya tentang lelaki dan wanita, boys and girls and everything in between

Salam all :)
sehat sume? Alhamdulillah moga2 sehat ye..

Girls, kita sememangnya sangat bertuah. Allah ciptakan wanita penuh dengan keistimewaan. Kelak andai ada jodoh dan rezeki dan berkesempatan tuk jadi ibu, Allah tambah lagi satu keistimewaan wanita. Nak tahu keistimewaan apa yang diofferkan olehNYA? ala, mesti sume dah tahu punye.Dah biiasakan dengar 'syurga dibawah telapak kaki ibu' ? haa.. tu satu keistimewaan. Allah bagi reward kat mommy mommy yang sanggup berkorban tenaga malah bertarung nyawa untuk menyambung keturunan Nabi Adam Alaihissalam. Daripada perjuangan ini, wanita juga merupakan sumber utama untuk melahirkan pejuang-pejuang Islam inshaAllah. Nak jadi ibu satu hal pulak, bukan perkara yang mudah ye. Dalam masa yang sama wanita tu jugak perlu menjadi isteri yang solehah.




Monday, May 23, 2011

Baca balik entry lama


suatu masa dulu, ada sorang budak tulis entry ni..
After 21 July post, i update and write nothing on my digital diary..phew~
I don't have luxury of time to blogging anymore since i have been advised by a lot of people to take care of my health as to prevent it be more serious..
yeah, that's true, i need to study in relaxing mood and calm feeling and
make it more enjoyable..exactly!!

Walk through this challenging path is not as easy as ABC nor 123
but it doesn't have any words to describe my feeling anyway
sometimes we should feel the pain too..not only laugh throughout our life rite?
..but when we feel its too much
frustating and blaming,why this fate choose me to be his victim of his cruelness?
why?
don't we ever think that we are very fortunate to still alive?
capable to do this,that,those by ourself?
compared to those who handicapped
that can't move freely and need others help..?
then,be grateful to be the luckiest one
treasure every second in our life with doing something that can bring happiness.

As time passing by
ends the day by watching the sky
find calmness by starring the sky
suddenly a shadow passing by
thought that was a ghost or spy
is it really a ghost of sky? [ade ke?]

i choose this time to clean my 'bersarang' blog
cus i knew there's not much time i can spend to blogging and typing after this RAYA!!
Life as SPM candidate,we are getting buzy as the exam date just around the corner
Remembering me to my old days especially year 2006,im taking PMR..
i don't know why i always keep reminiscing 2006 memories and compare
my life on that year with this year..
it's more beautiful and smooth contrast to this year
im not as free as that year
Many things i can't do
just a little things i can eat
need others help a lot
thanks they gave gigantic help and still giving!!
Thanks..umi,my family members,frens[friendship that never break,heart that never hates!!]



sometimes i don't know what should i do
even i knew what i should do
worry if there is the darkness
i realize its an obstacle
it's must be true
cus it always prevent to get it through
to achieve the goal,Yes i will do
search for strength to carry on
as to step with more confidence
forget the pain for brighter future
it's only you can help yourself ,by guidance of Allah
peoples around just as a catalyst
to stay around to complete the society
without them who are me
appreciate them
as long as im still alive and
there's no expired date to share this love of friendship
and may our ukhuwwah fillah abadan abadan~~


LET ME FLY TO THE HORIZONTAL SKY!!!!
FLY HIGH HIGH!!


hahaha,cam tak nak ngaku je pernah tulis entry camtuh.
maturity is what we get from surrounding, experience, knowledge, and maybe age.
sayer rase skang ni matured sket dari dulu2 kot, perhap yes!
dulu kalau nak decide something or wanna do something tak pikir sangat ape consequence, kesan dia and so on, tp sejak masuk 20 rasa cam 'aku perlu pikir banyak benda that will comes ahead!' so dalam nak ambik sesuatu tindakan tu better pikir molek2 dulu then act. Tapi tak semua tindakan matured, but most of all, improve than before maybe.

bercakap tentang post lama aku kat atas tu, korang memang boleh agak kondisi aku mase tulis entry tersebut. Mase tuh, keadaan aku tak la teruk sangat, tapi alhamdulillah sekarang it much more BETTER!! THANK YOU ALLAH

Mase tuh, family, kengkawan memang banyak sangat membantu! Aku terharu, speechless, sampaikan yang aku tak kenal pun sanggup tolog aku. Entah perkataan ape lagi yang patut aku ucapkan selain TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK! Semoga Allah merahmati dan memberkati hidup kalian semua!! betol ni saya doakan korang!

Kengkadang aku pun tak percaya yang aku pernah lalui saat-saat itu. Allah bagi ujian tapi DIA bagi something disebalik ujian tu, yeah, I got something from that trials. Alhamdulillah. Sungguh indah titik susunan perjalanan hidup olehNYA. Kadang-kadang kita tengok dan rasa benda tu sangat2 buruk, pahit nak lalui, tapi bila kita dah rasa kemanisan iaitu hikmah disebaliknya barulah kita sedar dan bersyukur. Andai kata perkara tu tak terjadi kat kita, aku tak mungkin duk kat sini, tak mungkin aku bwat semua ni dan mungkin kita ngah bwat mende lain, duk kat lain kan?

Cam satu kisah yang aku bace,
anak dia tanya "mama jahit apa tu?"
"mama jahit hiasan cantik", jawab mama
"tapi tak lawa la mama jahit", anak membalas
"tu adik lihat dari pandangan bawah, cuba adik bangun lihat dari atas",jawab mama

~anak dia duk main kat bawah, mama dia jahit cross-stitch atas kerusi~
~anak dia pun bangun tengok~

"wah! mama, lawanya, macam mana mama bwat jadi lawa?", anak tanya
"ha, macam itulah hidup kita. Kita hanya tengok kehidupan dari pandangan bawah je, tapi kita tak sedar bahawa Allah sedang mencipta sesuatu yang indah dari pandanganNYA. Mungkin kita anggap perkara ini tak patut terjadi kat kita, namun yang sebenarnya DIA lebih mengetahui yang kita patut rasai 'itu' agar hidup ini penuh warna warni dan indah. Sebenarnya kemanisan selepas kepahitan itu sangat2 sangat berharga!

Sebagai contoh, orang yang brilliant tau leh dikira sebagai bijak pandai la biasanya anggap 'full mark' tu cam biasa je lam hidup tapi bagi yang bijak jugak tapi slow sket bila dapat 'full mark' kemain suke hati la dan rasa appreciate sangat-sangat. See, kita bleh bezakan antara dua situasi ni kan? Pengalaman tu sangat2 berharga, orang lain tak rasai apa yang kita lalui. kamu bertuah because you are the chosen one. Kepada yang sedang hadapi masalah, La Tahzan innallaha ma'ana ~janganlah kamu bersedih,sesungguhnya Allah sentiasa bersama kamu~

cube tengok maksud surah al-baqarah ayat 286
La yukallifullahu nafsan illa wus'aha
~Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.~

Allah percaya kita boleh hadapinya, DIA tahu kita dapat handle keadaan itu. Selalulah berbicara denganNYA, sesungguhnya DIA Maha Mendengar. Ujian ni DIA yang bagi, dan DIA jualah yang boleh tarik balik ujian ni kerana segalanya datang dariNYA dan kepadaNYA lah ia kembali.. wallahu a'alam..


sekian setakat ni,
have a nice day :)


Sunday, May 22, 2011

Pc Fair KTC


Oke, semalam abes sudah pc fair kat KTC,
first day g sane dah beli barang dah, tup2 hari ketiga beli plop bare =P
habis duit
aktiviti jualan kira ok la kut, tapi yang rimasnye ramai sangat promoter tambah ngan customers lagi la sesak, sempit, bau macam2 haha. tahan jela tambah2 cuaca panas ginie *puff*

tgk gamba kat bawah ni, comel tak pendrive?
agak2 brapa harga? hermm.. andai kata ...hermm..








oke la, chow~!

off to kb :)


Saturday, May 21, 2011

Tell Me Why



In my dream children sing a song of love for every boy and girl
The sky is blue and fields are green and laughter is the language of the world
Then I wake and all I see is a world full of people in need

Tell me why (why) does it have to be like this?
Tell me why (why) is there something I have missed?
Tell me why (why) cos I don't understand.
When so many need somebody we don't give a helping hand.
Tell me why?

Everyday I ask myself what will I have to do to be a man?
Do I have to stand and fight to prove to everybody who I am?
Is that what my life is for to waste in a world full of war?

Tell me why (why) does it have to be like this?
Tell me why (why) is there something I have missed?
Tell me why (why) cos I don't understand.
When so many need somebody we don't give a helping hand.
Tell me why?

(children) tell me why? (declan) tell me why?
(children) tell me why? (declan) tell me why?
(together) just tell me why, why, why?

Tell me why (why) does it have to be like this?
Tell me why (why) is there something I have missed?
Tell me why (why) cos I don't understand.
When so many need somebody we don't give a helping hand.

Tell me why (why,why,does the tiger run)
Tell me why (why why do we shoot the gun)
Tell me why (why,why do we never learn)
Can someone tell us why we let the forest burn?

(why,why do we say we care)
Tell me why (why,why do we stand and stare)
Tell me why (why,why do the dolphins cry)
Can some one tell us why we let the ocean die ?

(why,why if we're all the same)
tell me why (why,why do we pass the blame)
tell me why (why,why does it never end)
can some one tell us why we cannot just be friends?



churp churp; guess what. ak hampir tertipu ngan ke'cute'tan budak itu. Budak cute yang nyanyi tu bukan budak cute dah, dah jadi lelaki cute dah pun skang ni, =P

Thursday, May 19, 2011

Sang pemuda yang ikhlas :)





Pada zaman dahulu, ada seorang jejaka yang sangat suka membaca dan selalu menghabiskan masanya di perpustakaan pada waktu lapang. Dia amat suka membaca novel dan buku cerita. Pada suatu hari, dia telah terjumpa sebuah novel yang ada tertulis pada kulit novel itu nama dan alamat seorang gadis di salah satu muka suratnya. Tertulis di situ : "Catrina, ikhlas dan perlukan sahabat."

Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat kepada si gadis misteri itu. Setelah pulang ke rumah, jejaka itu menulis surat untuk memberitahu niat ingin berkawan dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si jejaka mendapat balasan daripada gadis tersebut bahawa dia juga bersetuju untuk berkawan dengan si jejaka.

Hari betukar minggu dan minggu bertukar bulan. Persahabatan mula bertukar kepada perasaan sayang. Namun begitu mereka masih belum pernah bersua muka. Si jejaka ingin sekali bertemu si gadis misteri dan begitu juga dengan si gadis. Walaupun kedua-keduanya masih belum melihat rupa masing-masing, tetapi perasaan sayang tetap berbuku di hati.

Pada suatu hari, si jejaka dipanggil oleh bala tentera untuk pergi ke medan perang. Si jejaka merasa amat susah hati kerana dia bimbang sekiranya dia mungkin tidak dapat berjumpa dengan si gadis kesayangannya. Maka diutuskannya sepucuk surat berbunyi, "kalau Allah panjangkan jodoh kita, dan andai kamu masih sayang padaku, kita berjumpalah di stesen keretapi pada hari perang diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa sekuntum mawar berwarna merah. Aku akan mengenali kamu sekiranya kamu juga memegang sekuntum bunga mawar merah. Setelah itu izinkanlah aku membawamu untuk makan malam dan bertemu orang tuaku."

Maka pergi lah jejaka ke medan perang dengan tenang setelah mengutuskan surat itu...

Beberapa bulan kemudian...

Pada hari pengumuman perang tamat, si jejaka pergi ke stesen keretapi yang dijanjikan sambil memegang sekuntum bunga mawar merah di tangannya. Diperhatikannya seorang demi seorang gadis yang berada di stesen keretapi itu sekiranya ada yang turut memegang bunga mawar merah sepertinya.

Tiba-tiba, si jejaka ternampak seorang gadis yang agak berisi, sedikit hitam dan berjerawat mukanya duduk di kerusi roda sambil melihat sekeliling seolah-olah mencari seseorang. Kakinya kudung dan tangannya cacat sebelah. Sebelah lagi tangannya memegang sekuntum bunga mawar berwarna merah. Si jejaka sangat terkejut melihat keadaan fizikal dan wajah gadis pujaannya selama ini amat berbeza dari imaginasinya, namun dia memberanikan diri menghampiri gadis tersebut.

"Catrina?"

Gadis itu melihat ke arah si jejaka dan tersenyum ceria. Si jejaka terus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis dan berkata, "aku amat merinduimu. Terimalah bunga ini dan pelawaanku untuk makan malam bersama kedua ibu bapaku. Orang tuaku tidak sabar-sabar lagi untuk bertemu denganmu," kata jejaka itu.

Si gadis itu tersenyum lagi dan berkata, "Aku tidak tahu apa yang terjadi. Tetapi ada seorang gadis cantik jelita memberikan bunga ini kepadaku sebentar tadi. Dia memintaku memberitahu kamu bahawa dia sedang menunggu kamu di restoran di hadapan stesen ini sekiranya kamu mempelawaku makan malam dan bertemu orang tuamu."

----------TAMAT------------

Berapa ramaikah manusia yang sesuci hati jejaka ini? Dia melihat kepada hati dan bukan kepada rupa. Dia telah mengotakan janjinya dan tetap berpegang kepada perasaan sayang walaupun pada mulanya dia menjangkakan gadis cacat itu adalah Catrina. Masihkah lagi wujud lelaki seikhlas dan seluhur hati pemuda itu?


psst ; herm... mungkin ada je kisah sebegini, tapi jarang terjadi lah kan? kalau diri saya pun entahlah. tak pernah alami lagi so enggak boleh cakap lah. diri saya pun memang takkan sempurna mana adil untuk dapat yang perfect kan? diri oh diri, lupakanlah segala angan, ia mungkin hanya fantasi, cerminlah diri, hilangkan bayangan fantasi, ayuh melayari realiti, apa yang dihajati mungkin susah untuk direalisasi, tapi jangan engkau berhenti dari meningkatkan diri, tak mengapa walau tak dipuji asal diri mampu berbakti, untuk agama, parent, siblings, bangsa , agama etc etc. Kerna Dia tak lihat hanya pada result, namun apa yang diusahakan itu yang diambil berat.


Maafkan jika ingin yang sempurna, kerna aku takkan mungkin penuhi impianmu..pergilah mencari yang engkau ingini itu..

What Single Muslim Sisters Say




I am available but not for sale,
Don't you ever expect me in your mail,
There's only one story beneath this veil,
It's modesty, and not an ad to hail,
Woo me not because you will surely fail,
You really really think I am that frail?
You're not a hammer and I'm not a nail,
Don't want a boyfriend, don't want that ale,
I would prefer to be stuck in a jail,
But I'm free of you and your fairytale,
If you want me then be the alpha male,
Don't hide in your shell like a slimy snail,
Be my husband, by Allah we stand still.





source here



tweet tweet ; hehe suke la poem ni, refreshing the soul [harap sentence ini xkua tajok :P] . ade kaitan ngan pergaulan, ikhtilat, prinsip, concept, life life.. islam is the way of life, choose to follow it or to ignore it. as a muslim we must and should obey Allah's rules. Let's trying to be a better muslimah, girls! never delay, cuz this life is a speed highway, grab the chance and start living life as hereafter always waiting for us. fear u? me too...


Wednesday, May 18, 2011

Jagalah hatimu, kerna ia hanya satu





Jika hatimu seputih awan Jangan biarkan ia mendung

Jika hatimu sejernih air Jangan biarkan ia keruh

Jika hatimu seindah bulan Hiasi ia dengan iman

Jika hatimu gundah Hibur dia dengan zikir

Jika hatimu luka Obati dengan sedekah dan doa

Jika hatimu terusik Hibur dia dengan kasih sayangmu

Jika hatimu tersiksa Bebaskan dia dengan Tawakkalmu





just like accepting yourself as the way you are right now
love yourself even if no one else does
respect yourself so that people will do it too


Tuesday, May 17, 2011

Recipe! Spaghetti Carbonara!


recipe minggu ni



Tapi bacon tuh tuka la ngan mende laen deh, jgn g carik bacon jugak T_T



hermm ;tengah pujuk hati.. lupakan perkara lalu, ingat tu perlu walau perit hendak lalui sebab dia bukan beribu, dia hanya yang satu, tanpa dia tiadalah kamu.. baba, kakak rindu baba sangat sangat sangat. hope u do well, live life well, happy with your new life, new kids, new wife and everything new, I'm still here, loving you from the bottom of my heart. remember that baba. Wherever you are, I wish all the best for you. Praying hard just for you , hoping nothing won't change your love for me, muhd and hazim..because we will always love you too, wanna see you, wanna feel your warm magic hug?
oke, STOP. i write to forget. then let's enjoy life till the fullest :)





'cause all of the stars,
have faded away
just try not to worry,
you'll see them someday.
just take what you need,
and be on your way and
stop crying your heart out



Sunday, May 15, 2011

Life in a day

Assalamualaikum.

Hi, it's me izzati.
I'm just bored to death, feel like nothing interesting to do and yeah,
maybe the consequence of listening lazy song. hye bruno mars,
today I don't feel like doing anything, but I have just finished my Housework like tidying up bedroom, spare leisure time at garden, talking to the plants,, pokok2 while watering them. sweep sweep sweep, but still habuk left here and there. oh gosh, banyaknye habuuk, kotor udara sekarang ni. I love spending time at the kitchen, oh umie, can you decorate it to be more attractive or modern style? haha idk why i like kitchen, food maybe.



watching movie pun cam dah takde interest dah, reading comics quite boring lately. It's all about love story..bored bored bored.. Keith, please produce more lawak kampus :)

one more, team medical dragon, hanging je manga dye..nak beli katne sambungan TMD? anyone knows? tell me tell me..

Oke, I just found this video and it's quite interesting. Beautiful done, nice short animation!




psst ; you know what, it's end up like this


Tweet tweet, mesej masuk..


Assalamualaikum.


suatu petang di sebuah kediaman..

aku sedang bersandar sebuah kerusi sambil membaca surat khabar..tiba-tiba, datang adikku dan duduk di sebelahku..

adikku lalu memulakan bicaranya : "akak, leh adik bertanya?"

aku lantas memandangnya dan tersenyum, terus sahaja aku meletakkan surat khabar di kerusi sebelahku..

"ada apa dik?"

adikku tersenyum keriangan : "akak, akak pernah bagi tahu adikkan, bahawa perhubungan lelaki dengan perempuan bukan mahramnya atau perempuan dengan lelaki bukan mahramnya adalah haram kerana mendekati zina, kan?"

aku tersenyum dan mengangguk..

adikku menyambung : "jadi, sebenarnya perhubungan bagaimana tu kak?"

aku tersenyum dan menggosok rambutnya : "yang adik faham bagaimana?"

kelihatan ada sedikit garisan kedut di dahinya seakan-akan berfikir..aku hanya tersenyum sendirian..

kemudian, adikku menjawab : "perhubungan yang diharamkan itu mungkin bertemu iaitu berdua-dua"

aku mengangguk : "kalau ramai-ramai bagaimana?"

adikku mengeleng : "tak tahu"..

aku tersenyum dan sekali lagi mengosok rambutnya : "adikku..

Firman Allah S.W.T (yang bermaksud) :

"Dan janganlah kamu mendekati zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk" (Surah Al-Isra' ayat 32)..wallahua'lam..

firman Allah S.W.T ini adalah umum iaitu merujuk kepada perhubungan lelaki dengan perempuan bukan mahramnya atau sebaliknya..tidak kiralah dalam jumlah yang bagaimana pun, jika ia boleh mendekati zina, maka ia adalah haram..

seperti contohnya di dalam disko, ramai orang kan, tetapi adanya perkara atau hiasan yang boleh mendekati zina, maka haram dikku"..

adikku mengangguk, dan bertanya : "perhubungan yang bagaimana lagi yang dikatakan haram kak?"

aku tersenyum : "mesej"

adikku berkerut : "kenapa kak, kan ke tak jumpa, kita tak tengok dia pun kak, macam mana boleh dikatakan haram?"

aku tersenyum dan merenung wajah adikku : "sebenarnya akak segan nak detailkan nya, tetapi sebab adik dah tanya,akak jawablah"

adikku terus mencelah : "eh, kenapa kak?"

aku terdiam seketika dan menjawab : "akak dulu pun pernah main mesej dengan lelaki bukan mahram, jadi segan pulak nak cerita kat adik"

adikku mengeleng : "tak boleh macam tu kak, akak ceritakan je, hal yang dah lepas kan dah lepas, akak juga cakap, kalau berdosa dengan Allah, minta ampun dengan Allah, melainkan dosa dengan manusia, perlu minta maaf dengannya kecuali mendatangkan fitnah dan masalah yang lebih buruk, baru terus memohon ampun pada Allah, tak gitu kak?"

aku tersenyum : "bagus adik akak ni..baiklah..

perhubungan lelaki dengan perempuan bukan mahram ni adalah haram dik, walau apa pun bentuknya, ia adalah haram kerana mendekati zina..sekalipun dengan mesej..

tulisan iaitu di dalam mesej adalah sama dengan ucapan, sebagaimana yang dikatakan "Alqolam ahadullisanain" (tulisan adalah salah satu media penyampai)..Oleh kerana itulah, segala yang dilarang diucapkan juga dilarang ditulis...

Bermesej dengan perempuan ajnabiyah atau bukan mahram, hukumnya sama dengan berbicara dengannya, jika bermesej dengan sesuatu yang dilarang syariat, maka haram hukumnya..sedangkan jika berguna dan tidak ada fitnah seperti bertanya suatu masalah, maka diperbolehkan..

namun di sisi ulama' tasawwuf, hal sebegitu juga boleh mendekati zina iaitu zina hati, maka sebaiknya dielakkan seperti bertanya sesama jantina"

adikku mengangguk : "oh, begitu ya, jadi mesej itu juga satu pintu zina ya kak?"

aku mengangguk dan mengeluh : "ya dik, jangan jadi macam akak dah lah,akak ni jahil dik, jahat pulak tu"

adikku mengeleng : "jangan cakap cam tu kak, kalau akak jahat, adik lagi lah jahat, kan adik ni adik akak, tak gitu kak? dan lagi satu, akak juga cakap, tak baik mengeluh kerana ia seolah-olah kita tidak redha dengan apa yang terjadi pada kita"

aku tersenyum, dan terus memeluk adikku : "terima kasih dik"




teringat aku tentang kata-kata ini...
"Kalau kita suka bersms dan call lelaki, insyallah kita akan dapat suami yang suka sms dan call dengan perempuan. Kalau kita suka keluar dengan lelaki, insyallah kita ada suami yang suka keluar dengan perempuan. Kalau kita suka menjaga diri, insyallah kita akan dapat jodoh yang suka menjaga diri. Pilihlah nak yang mana? Allah bagi pilihan walaupun ada konsep takdir. Takdir boleh berubah dengan usaha dan doa."

waAllahu'alam...




nota hati ; bila ingat balik kisah lalu rase cam babo jer....huhu...xpelah, tak boleh mengeluh..jadikan ia sebagai pengajaran. dah malu dengan DIA, asyik je melakukan kesalahan..takkan nak lakukan kesalahan yang sama lagi kot, lagilah malu..

Allah itu Maha Pengampun, andai pernah lakukan silap jangan tangguh untuk minta ampun. Allah juga Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, apa salahnya kita minta cintaNYA sebelum kita benar2 bersedia mencintai hambaNYA. Tetapkan imanku Ya Allah kerana aku hanya hamba yang lemah tanpa diberi kekuatan olehMU..tetapkan aku dengan agamaMU, tabahkan hatiku dalam menyelusuri liku2 hidup sebagai hambaMU Ya Rob. Hanya engkaulah yang mengetahui apa yang terbaik untuk diriku.



Sunday, May 1, 2011

Persiapkan diri sebagai penyambung generasi perjuangan Rasulullah dan Sahabat




Dengan nama Allah yang menciptakan manusia itu secara berpasang-pasangan.

Selawat dan doa dipanjatkan buat Muhammad bin Abdullah insan yang kita sedang pelajari dan amalkan hadis-hadisnya.

Bergelar sebagai pelajar tahun akhir ini, ada 1 soalan yang sering kali diterjah pada saya.

Bila nak kahwin?

Kalau ada yang lamar itu , kahwin je lah. Tak payah tunggu sampai habis belajar.

Bercakap untuk berkahwin memang mudah tapi adakah diri sudah benar-benar bersedia untuk menjalankan tanggungjawab.

Untuk syabab , bersediakah untuk menjaga amanah yang Allah berikan? Untuk akhwat , bersediakah untuk menyenangkan hati suami?

Memandangkan ramai sangat yang bertanya mengenai isu yang sentiasa panas zaman berzaman ini, dengan rendah hatinya ingin saya kongsikan sesuatu.

Isu perkahwinan sentiasa mendapat tempat dalam list cerita-cerita untuk dibualkan oleh para pelajar. Tidak terkecuali lelaki mahupun wanita.

Teringatkan saya reaksi teman-teman yang pelbagai apabila isu ini dibincangkan. Memang fitrah insan normal begitu saya kira, semoga semua tidak leka dan sentiasa berhati-hati agar tidak termasuk ke kawasan larangan yang tidak sepatutnya.

Pembinaan masjid yang utuh pastinya menjadi idaman semua. Sekadar sedikit muhasabah untuk kita semua sebelum berangan-angan lebih jauh ke hadapan. Salah satu tujuan perkahwinan adalah untuk melahirkan zuriat-zuriat yang soleh dan musleh juga. InsyaAllah! Memperbanyak umat nabi yang benar-benar bertaqwa dan melahirkan lebih ramai individu muslim yang menerima tarbiyah islami sejak kecil lagi.

Jika kalian menyingkap kisah isteri Imran yang disebut di dalam Al-Quran, itulah contoh isteri dan ibu yang terbaik dari Al-Quran. Semangat isteri Imran yang disebutkan didalam Al-Quran itu wajar dijadikan idola, panduan dan ikutan semua wanita akhir zaman.

Berdasarkan ayat 35-36 surah al-imran.

"(Ingatlah) ketika isteri Imran berkata "Ya tuhanku, sesungguhnya aku bernazar kepada-Mu, apa (janin) yang dalam kandunganku (kelak) menjadi hamba yang mengabdi kepadamu, maka terimalah nazar dariku. Sungguh engkaulah maha mendengar, maha mengetahui"

Maka ketika melahirkannya, dia berkata, "Ya tuhanku, aku telah melahirkan anak perempuan" Padahal Allah lebih tau apa yang dia lahirkan, dan laki-laki tidak sama dengan perempuan. "Dan aku memberinya nama Maryam, dan aku mohon perlindunganMu untuknya dan anak cucunya dari syaitan yang terkutuk"


Lihatlah bagaimana hebatnya isteri Imran, seorang wanita yang sangat suci sengaja diceritakan di dalam al-Quran telah bernazar kepada Allah untuk mengorbankan atau menginfaqkan anaknya yang masih dalam kandungannya di jalan Allah. Dia dengan tulus sucinya benar-benar menyerahkan masa hadapan anaknya supaya berjihad mengabdikan diri padaNya.

Secara fitrahnya, pastilah ibu yang telah bersusah payah mengandungkan anaknya ke hulu hilir selama 9 bulan mengharapkan anaknya kelak berbakti kepada dirinya sekurang-kurangnya.

Namun ibu Maryam ikhlas, beliau berniat melahirkan anak untuk dikorbankan sebagai seorang syahid di jalanNya. Benar-benar hebat dan suci, inilah semangat yang kita inginkan.

Dari isteri Imran lahirlah Maryam, antara wanita paling hebat dalam sejarah. Darinya pula lahirlah nabi Isa a.s, utusan Allah yang suci, seorang hamba yang mengabdikan diri kepada Allah semata2.

Kita mengharapkan anak yang soleh dan musleh hasil perkahwinan yang dibina. Persoalannya adakah kita sudah bersedia menjadi ibu seperti isteri Imran dan Maryam?

Wahai teman-teman [untuk diri sendiri khasnya] sekiranya kau mengimpikan anak seperti imam syafie... ibunya perlu hebat lagi

Dirimu perlulah dilengkapi dengan sekurangkurangnya 30 juzuk Al-Quran didada. Apatah lagi ilmu-ilmu agama dan ilmu-ilmu tajwid untuk diajarkan kepada anak-anak nanti. Ibadah malam yang terjaga sebagai bekalan kekuatan dan hati yang penuh kasih sayang serta sifat sanggup berkorban.


Macamana ingin berkahwin kalau membaca Al-Quran masih merangkak-rangkak lagi?

Macamana ingin berkahwin kalau tak sanggup berkorban lagi?

Macamana ingin berkahwin kalau masih kurang menjaga ibadah lagi?

Bimbang tak mampu melahirkan anak-anak umat nabi Muhammad yang terbaik. Bimbang tak mampu melahirkan anak-anak yang berjihad mengabdikan diri di jalanNya.

"Ya Allah, kurniakanlah kami anak dan keturunan yang soleh sebagai penyejuk mata"


Pra Perkahwinan

Buat teman-teman, anggaplah kehidupan harian kita bersama teman-teman serumah kini sebagai pra-perkahwinan, latihan sebelum benar-benar memikul tanggungjawab yang asli.

Latih diri untuk sentiasa bermanis muka dengan teman-teman walau sepenat mana kita.

Latih diri untuk menjaga rahsia dan cerita teman-teman dan cuba menyelesaikan masalah sesama sendiri.

Latih diri untuk sanggup berkorban, banyak bersabar dan tidak banyak berkira sesama teman-teman.

Dan latihlah diri dengan macam-macam lagi.

Untuk syabab, sekiranya kalian telah benar-benar mampu dan bersedia, bernikahlah. Pilihlah jodoh yang terbaik yang diberikan Allah untuk kalian. Terima seadanya. Utamakan diri kalian dalam soal memilih jodoh yang terbaik.

Untuk akhwat sekalian, dan sekiranya telah sampai masanya , kalian dilamar, dan telah dibukakan laluannya untuk kalian bernikah, silalah bernikah. Allah sentiasa bersamamu.

Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita semua. Dan semoga teman-teman akan memperoleh teman untuk ke syurga yang terbaik untuk kalian.




"Dari Allah, Kepada Allah"

- Artikel iluvislam.com

Friday, April 8, 2011

It's Friday!



♥ Wahai diri, jika ada yg meminta cintamu,
katakanlah, cintamu hanya utk Allah..
jika ada yg menagih kasihmu, katakanlah, kasihmu hanya utk Rasulullah..
jika ada yg mengharap rindumu, katakanlah, rindumu hanya utk ibu bapa..
Ya Allah, teguhkan rasa cinta padaMu..jika aku jatuh cinta suatu saat nanti, cintakanlah aku pd seorang mukmin yg melabuhkan cintanya padaMu agr bertambah kekuatanku utk mencintaiMu..Amin Ya Allah. ♥


mampukah aku berpegang dengan kata2 diatas itu?
wahai hati, teruslah berdiri mencari redha Ilahi
walau kepahitan harus ditempuhi
segalanya pasti berakhir jua nanti
kerna janji DIA adalah JANJI YANG SUCI
mungkin payah mungkin sukar
moga SYURGA bisa dijadikan pembangkit diri
kerna disana kita kan kekal abadi
moga disana SYURGA menanti...
akan diri yang sentiasa menagih kasih Ilahi..




I wish to have a private room like this ♥
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...