Showing posts with label huhu. Show all posts
Showing posts with label huhu. Show all posts

Tuesday, November 23, 2010

Do the best, Let Allah do the rest


Salam!! Konichiwa~!!


blogger-emoticon.blogspot.com

Dalam pale ni macam-macam mende ade. Nak wat itu ini pegi sane sini. Tapi...blogger-emoticon.blogspot.com

Aitu tak senang duduk sebab tarikh exam semakin tiba, in the midst of exams week tak abes-abes wishing ble la period ni akan berakhir. ok. Alhamdulillah ble sumer paper dah abes. then ble balik umah ...tetiba perasaan pulak masih diganggu. Kali ni perasaan takut, berdebar-debar, keluh kesah, makan byk gak wlau xbpe ade selera [haha]...hermm..tido memang xbpe lena, gi sane sini terpikir tentang masa depan. Nape la yang aku akan jadi kelak. Allahu 'alam. Tapi yang paling penting apa yang dilakukan ini moga dapat menjadi bekalan di akhirat kelak. Jannah yang diimpi harapnya menjadi pendorong motivasi dalam merentas onak duri dimuka bumi yang bakal dimusnahkan nanti insyaAllah.




Sekarang serahkan segala-galanya pada Allah. Setelah berusaha tawakkal lah kepada Allah. Sebabnya tawakkal ni jugak merupakan salah satu sumber rezeki Allah. Tapi apa maksud tawakkal eh? tawakkal berasal dari perkataan 'wakalah' yang bermaksud mewakilkan urusan kita pada pihak lain iaitu Allah S.W.T. . Dalam erti lain tawakkal ni kita menyerahkan secara sepenuhnya keputusan yang kite akan dapat kelak kepada Allah setelah kite berusaha bersungguh-sungguh sebelumnya.

Dengan ini tawakkal boleh dikatakan sebagai penyandaran hati kepada Allah. Rasulullah S.A.W penah bersabda :
"Sungguh, seandainya kalian bertawakkal kepada Allah sebenar-benar tawakkal, niscaya kalian akan diberi rizki sebagaimana rizki burung-burung. Mereka berangkat pagi-pagi dalam keadaan lapar, dan pulang sore hari dalam keadaan kenyang"


Penah tengok tak burung-burung cari makanan mase pagi-pagi di angin yang dingin? Diorang duk sibuk carik rezeki tapi kte duk sibuk tarik selimut nk sambung tido. Sebab tu orang-orang tua cakap orang yang suke tido pagi takde rezeki. Tapi tido pagi ni memang tidak digalakkan oleh Rasulullah...hee~ tapi tido pagi tu ler yang best kan? Lawan! lawan lawan! ayuh! xmau dah tido pagi2 pahni. Ntah la sejak bile terjebak ngan aktivi ginih. Matlamat skang nak bangun awal! jom! blogger-emoticon.blogspot.com

Istiqomah dalam melakukan perkara-perkara sunat. Dipanggil sunat muakkad iaitu sunat yang sangat-sangat dituntut. Insya'Allah berusaha untuk istiqomah melakukan qiammulai kerana banyak khasiat disebaliknya walau kite pikir ianya hanya bangun malam dan memohon kepada yang Esa namun secara tak langsung kita berusaha untuk bangun malam menyerahkan diri kita kepadanya.

Akhir kata, bertawakkal lah dalam setiap hal, ingat Allah setiap masa dikala suka dan duka..sesungguhnya Allah itu sentiasa dekat kepada hamba-hambaNYa. Selangkah kita mendekati Allah, seribu langkah Allah mendekati kita, masyaAllah. Sungguh Penyayang Pencipta kita bukan? Usah engkau sangsi wahai hati, usah engkau terlalu memikirnya, jangan biarkan exam membelenggu hidupmu. Hidup bukan untuk exam dan exam hanya untuk mengukur tahap keimananmu bergantung kepada Allah, sejauh mana hatimu bisa bertawakkal kepada Sang Pencipta. Apa saja yang Allah sediakan, itulah yang terbaik untuk kita, sedangkan kita tidak mengetahuainya. Dengan adanya exam juga ia dapat mengajar kita untuk berusaha dalam mencapai sesuatu. Apa yang diusahakan itulah yang kita akan dapat. insha'Allah.

Bila para hambaku bertanya tentang Aku (Allah), maka (jawablah Muhammad) bahwa sesungguhnya Aku sangat dekat. Akan Kujawab (kabulkan) doa orang yang berdoa, bila ia memang berdoa kepadaKu. Maka sebaliknya, mereka juga hendaknya menjawab (mengabulkan) doaKu (=harapanKu), yakni agar mereka beriman kepadaKu. Mudah-mudahan mereka mampu bersikap lurus (seperti yang Kuharapkan). [Surat Al-Baqarah: 186].


Thursday, November 18, 2010

Untuk apa blog?


Assalamualaikum minna~!

cam beku, xdek idea nk cakap ape walau banyak mende nak coretkan disini
kadang2 terfikir gak ape fungsinya blog ni? Kenape buat blog sebenarnya? hermm setiap orang ada pandangan masing-masing tentang blog. Sesetengah orang jadikan blog sebagai tempat luahan perasaan, mungkin dengan menulis kat blog ni boleh mereleasekan ketensionan kalih.

Saya rasa, blog ni bagi saya tak lain dan tak bukan...sama ngan orang lain jugak tuk simpan article-article yang best sebagai peringatan pada diri sendiri. Mungkin dari sini boleh saya amalkan "islah nafsak wad'u ghairak" yang membawa maksud "perbaikilah dirimu dan serulah orang lain".

Segala entry dalam blog ni mungkin kebanyakannya adalah hasil karya orang lain dan insha'Allah saya akan credits to them. Saya selesa update tentang apa yang sedang berlaku disekeliling ini, untuk mengigatkan diri agar sentiasa mengikut jalan yang benar kerana kita kan tersangatlah mudah untuk rebel ..maaflah kalau ada yang tidak bersetuju..saya akan cuba perbaiki.

Tuesday, April 27, 2010

hermm




sakitnye hatiku..
sampai hati dy bwt mcm tu..
huu~
pilu,pasrah

haha..
zaty...ngokngek..
jgn sedih2
zatty kuat!!
usah ditangisi perkara yg lalu
let bygones be bygones..
when one door of happiness closes,
another opens izzati!
but why we are so blind?
wait to long at the closed door while there is still
manny open doors await for us rite?

leave the past,
move on,
it just the chapter of the past...never try to close the book
just turn the page and it will be all right!! inshaAllah!~<3

Tuesday, February 23, 2010

keje?

erm..jejak je kaki dlm kwsn kampus,kolej..automatically palo nih
dibebani ngn keje2..ish3
padahal keje tuh leh wat ngn tenang je,tp dsbbkn tak suka[kot]
sumenye jadi kelam kabut...

pahtuh...pengalaman so,kurang pengalaman asee la
adeih,kerjesama...bertolak-ansur? ade la,mekashih sume...
kelengkapan? tadop..huhu,xpatot jd penghalang..
bleh jer buat..jika kau katakan kau boleh..
kau pasti boleh melakukan!! Yes,kita boleh!

Ganbate ne!~

btw,yes..haha kem batal
post-poned 2 weeks later,maybe wat kt dungun..o-yeah

tapi nie..cover..ala...nape sume jd camnie??
meh la wat besame2..bleh kan?

Thursday, February 18, 2010

da nk pulang~

chendering..
ku da mau ke pangkuan mu
tunggu kedatanganku
hahaha

erm..pulau kapas?
hehehe
mianhe doc
ku mmg teringin sangat nk g
saku bkn stubborn
tp..daku....suke pulauuuu
hehehe

hehe
suke je jmpe doc

Sunday, February 14, 2010

mid sem break

ice break
heart break
glass break
hand break
break ape lagih??
nghee~

puzzled..
missin u..... dot dot dot



baba baba baba baba baba baba baba
luv u luv u luv u luv u luv u luv u luv u
call xangkat...msg xbalas...
call xangkat...msg xbalas...
should i forget him? mestila xleyh..

Where'd you go?
I miss you so,
Seems like it's been forever,
That you've been gone.


ak ase cam xde pape
tapi sebenarnye bnyk mende yg ak ade..mmg manusia yg xbersyukur
nk mende yg xde
mende yg ade pndg sebelah mata je

Saturday, August 22, 2009

Selamat Berpuase semua ^_^

herm..
first tyme berpuasa jauh ngn famili,
bersahur ngn roti jer =(
kalau kat umah mkn nasik blablabla...sedap2
uwaa...rindu kat adik2 ku..adik2 muhammad n hazim yg ku sayam sayam =(

td umi dis text me,skg her famili duk kt kedah,
esop nk g hanto abg J dh..isk3
xdang nk jmper ngn abg J
sib baek ngn angah sempat jumper..heheheee...

tp sekarang yg membelenggu ak..
cam..
ak tatau lah feel like that starring eyes looking at me like
wanna aum aum me,cam nak mkang org je pandangan itu
apakah salahku?
adakah ak patot dipersalahkan?


mammma...papppa....
hellpp meee...
pastu pandangan tu cam ade pandangan sinis gak
haila..apekah kesalahan yg tlh ku buat kt diorang?
xpenah ckp n borak pn ngn diorang?
ak hnya hiraukan hal ak jer kt cnie
nk ckp ak kontrol ke ape..xdek la plk,ak pakai lepas jer
hurmm...
w0nder2


oppa oppa..
hyung2...
miss 'em badly
pogoshipoe
miss my komp too....
miss my home sweet home...


tp xper..thanks to that person too...atleast gue ade mende nk
update blog..
hihi... sedhow... =P

manyaknyer assigmnt xciap
tp ak masih sneak gk curik2 tulang nk update blog..
ak pn hairn camner ak leyh idup tnpe tnet
walhal selama nih tnet lah boyfriend ku..

bulan ak xmuncul2..
dimanakah ia menghilang?


senin ni kuiz.
senin ni jgk presentation ctu
huhu..best gop la kalih idup ginih..
tp hk xbest tnet sini slow..
isk,i cant stand with tis situation,xsuker tunggu2 nieyh
mungkin ak agak celaru tulisan ini hak3
biasalah..
luahan dr hati
turun ke jari
tertekan keyboard
terpapar di screen
ter relief la sket
say it out
cry it loud
scream it all....arrrrrggghhhhhhhh [cam harimau kelaparan lak huhu]

naper ak rase cam ni nieyh?
=(
xdek sape2 yg pity ngn ak kah?
ak nk peluk kambing sero
dsbbkn ak dilahirkn thn kambing or biri2,watsoever lah
maybe lepas peluk biri2 ak rase best kot
gebu2,



Hyung!!!~
mianhe ore lewat wish birthday
20 Ogos ezne hyung ku genap 18thn hihi
semoga diberi kejayaan dunia akhirat
n semoga kte dpt bertemu lagi..
nk peluk hyung kuat2


ak tatau nk raye kt mne nanti..
disana disini atau dimana2 sahaja...
umi,baba,ayah,mak?
nenek,datuk,opah,atuk?
umi dis,uncle?


haaa~
satu lg,
kt cnie de jumper senior yg ade irans2 ngn sis marina ^_^
not bad lah

klau teringt kt sis marina,teringt kt karisma..
kwn2 ku..
yg akn terbang ke situ sini
ak je yg duk sini..tp xper...
ak akn kejar impianku tuk ke jepun hihi
dattebayo~!


DBSK
Doushite Kimi Wo Suki Ni Natte Shimattandarou lyrics


Doushite kimi wo suki ni natte shimattandarou
Donna ni toki ga nagarete mo kimi wo zutto
Koko ni iru to omotetta noni
Demo kimi ga eranda no wa chigau michi

Doushite kimi ni nani mo tsutaerarenakattandarou
Mainichi maiban tsunotteku omoi
Afuredasu kotoba wakatteta noni
Mou todoukanai

Hajimete deatta sono hikara
Kimi wo shitteita ki ga shitanda
Amari ni shizen ni tokikonde shimatta futari

Doko ni iku nori mo isshou de
Kimi ga iru koto ga touzen de
Bokura wa futari de otonaninatte kita

Demo kimi ga eranda no wa chigau michi

Doushite kimi wo suki ni natte shimattandarou
Donna ni toki ga nagarete mo kimi wo zutto
Koko ni iru to omotteta noni
Mou kaerenai

Tokubetsuna imi wo motsu kyou wo
Shiawase kao de tatsu kyou wo
Kirei na sugata de kami sama ni negatteru kimi wo

Boku janai hito no tonari de
Shukufukusareteru sugata wo
Boku wa douyatte miokureba ii no darou

Mou doushite kimi wo suki ni natte shimattandarou
Ano koro no bokura no kokoro
Mou modoranai
Kangaeta (mou modoranai) kangaeta

Doushite kimi no te wo tsukami ubaenakattandarou
Donna ni toki ga nagarete mo kimi wo zutto
Boku no yuko ni iru hazu datta
Sono mama ni

Sore demo kimi ga boku no soba hanareteite mo
Eien ni kimi ga shiawase de iru koto
Tada negatteru
Tatoe sore ga donna ni sabishikute mo
Sabishikutemo



Big Bang
Haru Haru lyrics


Yeah
Finally I realized
That I'm nothing without you
I was so wrong
Forgive me

Ah ah ah ah -

Padocheoreom buswojin nae mam
Baramcheoreom heundeullineun nae mam
Yeongicheoreom sarajin nae sarang
Munsincheoreom jiwojijiga anha
Hansumman ttangi kkeojira swijyo
Nae gaseumsogen meonjiman ssahijyo say goodbye

Yeah
Nega eobsin dan harudo mot salgeotman gatatdeon na
Saenggakgwaneun dareugedo geureokjeoreok honja jal sara
Bogosipdago bulleobwado neon amu daedabeobtjanha
Heotdoen gidae georeobwado ijen soyongeobtjanha

Ne yeope inneun geu sarami mwonji hoksi neol ullijin annneunji
Geudae naega boigin haneunji beolsseo ssak da ijeonneunji
Geokjeongdwae dagagagijocha mareul geol su jocha eobseo aetaeugo
Na hollo gin bameul jisaeujyo subaekbeon jiwonaejyo

Dorabojimalgo tteonagara
Tto nareul chatjimalgo saragara
Neoreul saranghaetgie huhoeeopgie
Johatdeon gieongman gajyeogara
Geureokjeoreok chamabolmanhae
Geureokjeoreok gyeondyeonaelmanhae
Neon geureolsurok haengbokhaeyadwae
Haru haru
Mudyeojyeogane

Oh girl I cry cry
Your my all (say goodbye)

Gireul geotda neowa na uri majuchindahaedo
Mot boncheok hagoseo geudaero gadeongil gajwo

Jakkuman yet saenggagi tteooreumyeon amado
Nado mollae geudael chajagaljido molla

Neon neul geu saramgwa haengbokhage neon neul naega dareun mam an meokge
Neon neul jageun miryeondo an namgekkeum jal jinaejwo na borandeusi

Neon neul jeo haneulgachi hayake tteun gureumgwado gachi saeparake
Neon neul geureoke useojwo amu il eopdeusi

Dorabojimalgo tteonagara
Tto nareul chatjimalgo saragara
Neoreul saranghaetgie huhoeeopgie
Johatdeon gieongman gajyeogara
Geureokjeoreok chamabolmanhae
Geureokjeoreok gyeondyeonaelmanhae
Neon geureolsurok haengbokhaeyadwae
Haru haru
Mudyeojyeogane

Nareul tteonaseo mam pyeonhaejigil (nareul itgoseo saragajwo)
Geu nunmureun da mareulteni yeah (haruharu jinamyeon)

Charari mannaji anhatdeoramyeon deol apeultende um
Yeongwonhi hamkkehajadeon geu yaksok ijen
Chueoge mudeodugil barae baby neol wihae gidohae

Dorabojimalgo tteonagara
Tto nareul chatjimalgo saragara
Neoreul saranghaetgie huhoeeopgie
Johatdeon gieongman gajyeogara
Geureokjeoreok chamabolmanhae
Geureokjeoreok gyeondyeonaelmanhae
Neon geureolsurok haengbokhaeyadwae
Haru haru
Mudyeojyeogane

Oh girl
I cry cry
Your my all
Say goodbye bye
Oh my love
Don't lie lie
Yo my heart
Say goodbye












Monday, January 12, 2009

Free but busy?

hee~
free but busy,
And now, I've noticed that ..hehe.. i forgot to
update about the "New Year" neither wish nor
the wrapping up of my activities through out the year,2008
huhu... Why I'm keeping my blog in a dormant mode? LAZY? maybe hehe
BUSY? kinda .. busy with? hehe something new..it's starting and
will end whenever it want to..
When it's come to start, it'll be the end waiting
somewhere else at the corner, unexpected it will happen jgk soon
but we don't know when, let's it happen as it was arranged.

Even though I'm not register as ..... student but I'm
happy enough to be a person that can give them something
, and help them search on the net and doing something
to improve their contents...like I'm working together with them
and joining them too..heheh.. the bad thing is,. i got blabla

[show/hide]


I've received a good responds from ehe~
Thought ehe~ already forgot me but, well...thanks
for make my day!~
Thanks for still keep me living in your precious memories
I knew i don't belong.
But as I go on,I remember all the things, times we had together
sweet + bitter + sour = wonderful!
Thanks for being my first bf!




Vitamin C - Friend Forever





So we talked all night about the rest of our lives
Where we're gonna be when we turn 25
I keep thinking times will never change
Keep on thinking things will always be the same
But when we leave this year we won't be coming back
No more hanging out cause we're on a different track
And if you got something that you need to say
You better say it right now
'Cause you don't have another day
'Cause we're moving on and can't slow it down
These memories are playing like a film without sound
I keep on thinking of the night in June
I didn't know much of love but it came too soon
And there was me and you when we got real blue
We'd stay at home talking on the telephone
We'd got so excited and get so scared
Laughing at ourselves thinking life's not fair
And this is how it feels...


As we go on, we remember
All the times we had together
And as our lives change
Come whatever,
We will still be friends forever

So if we get the big jobs and we make the big money
When we look back now will our jokes still be funny?
Will we still remember everything what we learned in school
Still be trying to break every single rule?
Will little brainy Bobby be the stockbroker man?
Will Heather find a job that won't interfere with her tan?
I keep - kepp thinking that its not goodbye
Keep on thinking its our time to fly
And this is how it feels...



La la la la la la la...
(We will still be friends forever)

We think about tomorrow like we think about now?
Can we survive it out there?
Can we make it somehow?
I guess I thought that this would never end
And suddenly it's like we're women and men
Will the past be a shadow that will follow us around
Will these memories fade when I leave this town?
I keep - kepp thinking that it's not goodbye
Keep on thinking it's our time to fly



FYI,bf is BEST FRIEND!

Thursday, December 18, 2008

CINTA SEORANG SUAMI

CINTA SEORANG SUAMI


Dilihat dari usia beliau sudah tidak muda lagi, usia yang sudah senja
bahkan sudah mendekati malam. Masa Pak Suyatno, 58 tahun ke
sehariannya diisi dengan merawat isterinya yang sakit. isterinya juga
sudah tua. Mereka berkahwin sudah lebih 32 tahun

Mereka dikurniakan 4 orang anak .......disinilah awal cubaan menerpa,
setelah isterinya melahirkan anak ke empat .........
tiba-tiba kakinya lumpuh dan tidak boleh digerakkan. Hal itu terjadi
selama dua tahun.

Menginjak tahun ke tiga seluruh tubuhnya menjadi lemah bahkan
terasa tidak bertulang lidahnyapun sudah tidak mampu digerakkan lagi.



[show/hide]




Setiap hari pak suyatno memandikan, membersihkan kotoran,
menyuapkan, dan mengangkat isterinya ke atas tempat tidur.
Sebelum berangkat ke tempat kerja dia meletakkan isterinya
di hadapan TV supaya isterinya tidak berasa kesunyian.

Walau isterinya tidak dapat bercakap, tapi dia selalu melihat
isterinya tersenyum, dan pak suyatno masih berasa beruntung
kerana tempat kerjanya tidak begitu jauh dari rumahnya,
sehingga siang hari dia boleh pulang ke rumah untuk menyuapi
isterinya makan. Petangnya dia pulang memandikan isterinya,
mengganti pakaian, dan selepas maghrib dia temankan isterinya
menonton tv sambil bercerita apa sahaja yang dia alami seharian.

Walaupun isterinya hanya mampu memandang (tidak mampu
memberikan respons ), pak suyatno sudah cukup senang
bahkan dia selalu menggoda dan bergurau dengan isterinya
setiap kali menjelang tidur.

Rutin ini dilakukan pak suyatno lebih kurang 25 tahun. Dengan
sabar dia merawat isterinya bahkan sambil membesarkan ke
empat buah hati mereka, sekarang anak-anak mereka sudah
dewasa tinggal si bungsu yang masih kuliah.

Pada suatu hari ke empat anak suyatno berkumpul di rumah
orang tua mereka sambil menjenguk ibunya. Kerana setelah
menikah mereka tinggal dengan keluarga masing-masing.

Dan pak suyatno tetap merawat ibu kepada anak-anaknya,
dan yang dia inginkan hanya satu: semua anaknya berjaya.

Dengan kalimat yang cukup hati2 anak yang sulung berkata :
"Pak kami ingin sekali merawat ibu ... Semenjak kami kecil
kami melihat bapak merawat ibu dan tidak ada sedikit pun
keluhan keluar dari bibir bapak, bahkan bapak tidak izinkan
kami menjaga ibu."

Dengan air mata berlinang anak itu melanjutkan
kata-katanya .........

"Sudah yang kali keempat kami mengizinkan bapak
menikah lagi, kami rasa ibupun akan mengizinkannya.
Bila papak akan menikmati masa tua bapak dengan
berkorban seperti ini .....
kami sudah tidak sampai hati melihat bapak begini... kami
berjanji akan merawat ibu dengan sebaik-baiknya secara

bergantian," ujar anaknya yang sulung merayu.

Pak Suyatno menjawab hal yang sama sekali tidak didugaoleh anak-anaknya.

Anak-anakku. .... jikalau hidup di dunia ini
hanya untuk
nafsu.... mungkin bapak akan berkahwin
lagi.... tapi

ketahuilah dengan adanya ibu kalian di sampingku... .
itu sudah
lebih dari cukup. Dia telah melahirkan
kalian..."

Sejenak kerongkongannya tersekat..."Kalian yang selalu
kurindukan hadir di dunia ini dengan penuh cinta
yang tidak dapat dinilai dengan apapun.Cuba kalian tanya
ibumu apakah dia menginginkan keadaannya seperti Ini ?

Kalian menginginkan bapak bahagia .... Apakah batin bapak
dapat bahagia meninggalkan ibumu dalam keadaannya
seperti sekarang ?

Kalian menginginkan bapak yang masih diberi Allah kesihatan
yang baik dirawat oleh orang lain .......bagaimana dengan
ibumu yg masih sakit ?

Sejenak meledaklah tangis anak-anak pak Suyatno...Merekapun
melihat butiran-butiran kecil jatuh di pelupuk mata ibunya...
Dengan pilu ditatapnya mata suami yang sangat dicintainya itu...

Sampailah akhirnya pak Suyatno diundang oleh salah satu
stesen TV swasta untuk menjadi panel jemputan acara
Bimbingan Rohani Selepas subuh dan juru acara pun
mengajukan pertanyaan kepada pak suyatno...

Kenapa bapak mampu bertahan selama 25 tahun merawat
Isteri yang sudah tidak mampu berbuat apa-apa?


Disitulah pak suyatno bercerita...

Jika manusia didunia ini mengagungkan sebuah cinta tapi
dia tidak mencintai kerana Allah maka semuanya
akan luntur...


Saya memilih isteri saya menjadi pendamping hidup
saya .......

Sewaktu dia sihat diapun dengan sabar merawat saya...
Mencintai saya dengan sepenuh hati zahir dan batinnya
bukan dengan mata kepala semata-mata. .. dan dia
memberi saya 4 orang anak yang lucu dan baik-baik...

Sekarang dia sakit berkorban untuk saya kerana Allah...
Dan itu merupakan ujian bagi saya.

Sihat pun belum tentu saya mencari penggantinya. ..
apalagi dia sakit ...
Setiap malam saya bersujud dan menangis dan saya
mengadu kepada Allah di atas sajadah supaya
meringankan
penderitaan isteri saya.Dan saya yakin
hanya kepada Allah
tempat saya mengadukan rahsia
dan segala kesukar kerana

DIA maha Mendengar... .



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...